arrow-intranet-overlay.png
Stichting Sarkon  Intranet
Bezoek hier ook ons Intranet!

Eén moment geduld...

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Icon-Home.png

13 januari 2016

Tutorlezen

Categorie: Algemeen nieuws

Op dinsdag, woensdag en donderdag hoor je van 8:30 tot 9:00 uur geroezemoes in de aula en het leeslokaal. Er wordt namelijk hartstikke hard geoefend met het lezen. Dat doen de kinderen van groep 3 en 4 niet alleen, maar onder begeleiding van een tutor uit groep 7 of 8.

Ieder jaar zijn er vier leesblokken. Voor aanvang van ieder blok kijken de leerkrachten van groep 3 en 4 welke kinderen in aanmerking komen voor het tutorlezen. Kinderen van groep 7 en 8 kunnen zich aanmelden als tutor. Vanaf het derde blok kunnen ook kinderen van groep 6 als tutor kinderen begeleiden.

no images were found

Voordat je tutor wordt, krijg je uitleg en tips over hoe je een startende lezer kunt begeleiden. Deze staan ook op het kaartje dat je meekrijgt.

  1. Maak een praatje als je naar je leesplek loopt.
  2. Praat over het gekozen boek en bekijk de plaatjes.
  3. Vraag regelmatig of ze de tekst begrijpen. Leg moeilijke woorden uit.
  4. Geef complimentjes: prima, geweldig, fantastisch, super, knap.
  5. Help bij het uitkiezen van een boek.
  6. Wissel samen lezen en alleen lezen af.
    • Tegelijk hardop
    • Om de beurt een zin
    • Jij leest een klein stukje voor (b.v. 5 regels) je tutee wijst met de vinger bij en leest daarna hetzelfde stukje.
    • De tutee leest hardop. De tutor helpt soms alleen door de eerste letter van het woord voor te zeggen.

Alle kinderen hebben een leeslijst met boeken en een schriftje mee waarin wordt bijgehouden welke boeken gelezen worden en hoe dat is gegaan.

Na het lezen schrijf je kort op…..

  • Of je tutee goed heeft meegedaan. (luistert, is enthousiast, is snel afgeleid)
  • Wat je is opgevallen aan het lezen. (leest vlot, spelt, lastige letters)

no images were found

Na ongeveer 8 weken nemen tutor en tutee afscheid van elkaar en wordt er een nieuwe indeling gemaakt. Dat doen we niet zomaar: aan het eind van ieder blok houden we een leesfeestje! Onder het genot van iets lekkers bespreken we hoe het tutorlezen is gegaan. De oudere kinderen vertellen waarom ze het leuk vinden om tutor te zijn en wat zij ervan geleerd hebben. De jongere kinderen mogen laten horen hoe goed zij kunnen lezen door een stukje voor te lezen.

‹ vorige berichtvolgende bericht › Overzicht