Positief en veilig leerklimaat | |
Positief gedragOp De Hofstee werken we met een combinatie van verschillende aanpakken om positief gedrag en een positief schoolklimaat te stimuleren. Uit verschillende aanpakken hebben we de beste componenten gepakt en daar een Hofsteemodel van gemaakt. Om structureel te werken aan een positief leer- en ontwikkelklimaat in de klas en in de school hebben we een aantal activiteiten die wij structureel aanbieden aan alle kinderen. Wij werken met een vaste cyclus in onze school. Om voor de kinderen te zorgen voor een goede stabiele basis, van waaruit zij zich kunnen ontwikkelen.
Positive Behavoir Support (PBS) PBS is een schoolbrede aanpak gericht op het positief stimuleren van gedrag. Positiviteit is een basishouding in onze school. Dit wordt het gehele jaar toegepast in de klassen, de leerpleinen en het schoolplein. GroepsGeluk GroepsGeluk lessen maken de groepsdynamiek zichtbaar in de klas. De leerkracht heeft door middel van deze lessen een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. Eventuele problemen binnen de groep worden zichtbaar en bespreekbaar gemaakt. Zo krijgen leerlingen meer begrip voor elkaar en blijft de groep een veilige plek voor iedereen. Ook deze lessen worden in projectvorm aangeboden.
| Gouden weken De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. Leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Zilveren weken Na de kerstvakantie kan met name de fase van storming weer zorgen voor onrust in de groep: De leerkracht is dan met de klas in de Zilveren Weken beland. Dit is een goed moment om weer extra aandacht te besteden aan de sfeer in de klas. Rots & Water De doelstelling van ´Rots en Water´ is het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om) bij kinderen. De groepen 3 t/m 8 werken in projectvorm aan Rots en Water. In een periode van 8 weken krijgen zij verschillende lessen aangeboden door onze coach juf Melissa van Mechelen. |
PestenEr is een verschil tussen plagen en pesten. Onder plagen verstaan we gedrag tussen leerlingen die aan elkaar gewaagd zijn: de ene keer doet de een iets onaardigs, een volgende keer is het de ander. Plagen is een spelletje, niet altijd leuk, maar nooit echt bedreigend. Plagen kan wel overgaan in pesten. Pesten is wél bedreigend. Pesten vindt niet zomaar een keer plaats, maar meerdere keren per week of zelfs meerdere keren per dag, gedurende een langere periode.
De veiligheidseisen van het schoolgebouwBinnen de gebouwen van Sarkon wordt voldaan aan hoge veiligheidseisen. Zo wordt het gebouw dagelijks schoongemaakt. In samenwerking met de medezeggenschapsraad wordt een risico-inventarisatie gemaakt. Daarnaast wordt het schoolgebouw en het speelplein regelmatig gecontroleerd op brandveiligheid en de veiligheid van speeltoestellen. De school is in het bezit van het brandveiligheidscertificaat. In iedere ruimte hangt een vluchtroute en er hangen op diverse plaatsen brandblussers en rookmelders. Tevens zijn er op diverse plaatsen EHBO-koffers aanwezig. Een aantal medewerkers van De Hofstee zijn bedrijfshulpverlener. Zij zijn getraind in het verlenen van eerste hulp bij een ongeval of brand. Een aantal keer per jaar is er een ontruimingsoefening met de school en met de andere gebruikers van het gebouw.
|
Basisschool De HofsteeDrooghe Bol 1004 1788 VA Julianadorp 0223 690073 Neem contact op | Locatie
De Hofstee op social media | Partners
| Snel naarProtocollen Verslagen |
Groepen
Zoeken |