Ontwikkeling volgen van onze kinderenLeerlingvolgsysteemOm de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen maakt de school gebruik van een leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem bestaat uit methode-onafhankelijke toetsen die de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen meten. De leraren analyseren deze toetsen en kunnen het onderwijsaanbod indien nodig aanpassen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling. In de kleutergroepen registreert de leerkracht de ontwikkeling van de leerlingen door middel van het programma ´Inzichtelijk´. In de groepen 3 t/m 8 maakt de school gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP Hoofd. De meetmomenten vinden plaats in januari en mei / juni. De resultaten van de methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen worden op het rapport weergegeven en besproken tijdens de oudergesprekken. Naast het leerlingvolgsysteem voor de basisvaardigheden meet de school ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. De school maakt hierbij gebruik van een onafhankelijk observatiesysteem IEP Hart en handen. De schooldoelen en de actuele groepsscores van het leerlingvolgsysteem zijn terug te vinden op de website van de school en via www.scholenopdekaart.nl; de onafhankelijke vergelijkingssite van scholen. OudergesprekkenBij de start van elk schooljaar worden er in alle klassen startgesprekken gevoerd. Hierin wordt kennis gemaakt met elkaar en worden er eventuele afspraken gemaakt met ouders en de leerling om het schooljaar tot een succes te maken. In november volgen er ouder-kindgesprekken waarin de start van het schooljaar geëvalueerd wordt en waar nodig nieuwe afspraken worden gemaakt. Na het eerste en tweede IEP afnamemoment in januari en juni worden ouders en leerlingen opnieuw uitgenodigd voor een gesprek om de voortgang te bespreken en afspraken te maken voor de komende periode en overdracht naar de nieuwe groep. Alle afspraken worden door de leerkracht in het administratieprogramma Esis bijgehouden. Per schooljaar wordt er ook een lijst ingevuld met welke interventies er gedaan zijn zodat voor de volgende leerkracht duidelijk is wat er nodig is om de leerling goed te kunnen begeleiden. | Het voortgezet onderwijsAan het eind van de basisschool wordt door de leerling en ouders een keuze gemaakt voor een school voor het vervolgonderwijs, op basis van het schooladvies. De school formuleert het schooladvies op basis van een aantal factoren:
Het verwijstraject bestaat uit de volgende stappen:
De leerkrachten van groep 7 formuleren met de intern begeleider en de directeur een voorlopige prognose voor het schooladvies.
De school formuleert het voorlopig schooladvies. In september wordt de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) afgenomen. Deze toets geeft de school richting om het advies zo goed mogelijk te formuleren. Het advies wordt toegelicht in een gesprek met leerlingen en ouders.
De leerlingen kunnen nemen deel aan de doe-dagen van het voortgezet onderwijs (VO). De ouders worden uitgenodigd voor een kennismakingsavond.
De verschillende scholen organiseren open dagen. De leerlingen / ouders ontvangen ook informatie over deze avonden via Kwieb van groep 8.
De school formuleert het definitief schooladvies. Als het advies afwijkt van het voorlopig advies of bij bijzondere omstandigheden wordt het advies toegelicht in een gesprek met leerlingen en ouders.
Ouders schrijven de leerlingen in bij de school voor het voortgezet onderwijs.
De leerlingen nemen deel aan de IEP eindtoets. Indien het resultaat van de leerling van een hoger niveau is dan het schooladvies, kan de school in overleg met de leerling/ ouders het advies aanpassen.
De school draagt, met toestemming van de ouders, alle gegevens van de leerling over aan het voortgezet onderwijs. Deze licht de school toe tijdens een gesprek (de warme overdracht).
De leerlingen van groep 8 nemen afscheid tijdens een afscheidsavond. De basisschool geeft een advies waarvan wordt verwacht dat de leerling meerdere jaren op dit niveau met succes kan functioneren. Een overzicht met de percentages van verwijzingen van de afgelopen jaren zijn terug te vinden in de jaarkatern en via www.scholenopdekaart.nl (de onafhankelijke vergelijkingssite van scholen.)
Warme overdracht Het voortgezet onderwijs zorgt samen met de basisschool voor een ‘warme overdracht’. Voor de nieuwe school zijn niet alleen de toetsgegevens belangrijk, maar ook de sociale achtergronden en interesses van leerlingen. De basisschool wordt door het voortgezet onderwijs op de hoogte gehouden over de vorderingen van leerlingen. Zo kunnen wij nagaan of de adviezen in de daarop volgende jaren aangepast dienen te worden. |
Basisschool De HofsteeDrooghe Bol 1004 1788 VA Julianadorp 0223 690073 Neem contact op | Locatie
De Hofstee op social media | Partners
| Snel naarProtocollen Verslagen |
Groepen
Zoeken |