Op De Hofstee werken wij met jaargroepen: zoveel mogelijk zitten kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in één groep. Behalve de kleuters, zij zitten in een gemengde groep 1-2. | ||
Groep 1-2Kinderen in de onderbouw leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend op het speel/leerplein, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuisjes en themahoeken waar de kinderen rollenspellen spelen. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel. De medewerkers observeren het spel van de kinderen en creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor rekenen, taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door een rijke, uitdagende leeromgeving te creëren en zij het stimuleren van het taalgebruik en de interactie tussen kinderen. Jonge kinderen hebben veel ruimte en aandacht nodig om te bewegen en zich motorisch te kunnen ontwikkelen. Spel is de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind.
De groepen 1/2 zijn heterogene groepen. In deze groepen spelen en leren de jongste en oudste kleuters met elkaar. Deze samenstelling vergroot de ontwikkeling van kinderen en stimuleert de sociale vaardigheden. Binnen de groepen 1/2 is er veel aandacht voor het vergroten van de zelfstandigheid. De leerlingen in groep 1/2 ontdekken en leren op een spelende wijze. Er worden betekenisvolle activiteiten aangeboden die de leerlingen op speelse wijze voorbereiden op het taal-, reken- en schrijfonderwijs in groep 3. De opdrachten die worden aangeboden passen bij het thema en doen een beroep op meerdere vaardigheden van het kind. Niet alle leerlingen leren op dezelfde manier. Het ene kind heeft een voorkeur voor talige activiteiten, het andere is meer gericht op bijvoorbeeld bewegen, ruimtelijk inzicht of muziek. Daarnaast werkt het ene kind graag samen en werkt het andere kind liever alleen. Door de verscheidenheid van het onderwijsaanbod in groep 1/2 sluiten we optimaal aan bij de onderwijsbehoefte van de individuele leerling. | Groep 3In groep 3 begint het aanvankelijk reken- en leesproces. Dat wil zeggen dat het aanbod in groep 3 aansluit op de vaardigheden die de leerlingen in groep 1/2 hebben verworven. Niet alle leerlingen hebben precies hetzelfde niveau aan het begin van groep 3. Er wordt in groep 3 gewerkt met drie basisniveaus, zodat het aanbod aansluit op leerlingen die behoefte hebben aan extra oefen- of verdiepingsstof. Deze werkwijze wordt voortgezet in groep 4. Natuurlijk besteedt de school in de groep 3 naast het taal- en rekenonderwijs aandacht aan de creatieve vakken, bewegingsonderwijs, wereldoriëntatie en sociaal emotionele ontwikkeling. Maar ook het spelend leren in de hoeken wordt in groep 3 voortgezet. Tussen elke vakantie werken de kinderen aan een thema, en op de gang worden themahoeken ingericht met de kinderen, zodat de kinderen het geleerde in de klas, in het spel kunnen verwerken. | Groep 4 t/m 8In de loop van de basisschoolperiode wordt een kind steeds zelfstandiger en kunnen kinderen meer verantwoordelijkheid dragen. Het zelfstandig werken in de midden- en bovenbouw sluit aan op de werkwijze in de onderbouw. Hoe ouder de kinderen worden hoe langer ze gericht aan een taak kunnen werken. De leerlingen maken bij het zelfstandig werken gebruik van dag- en weektaken. Daarnaast wordt er herhalings- en verrijkingsstof aangeboden. In de school zijn twee leerpleinen. Dit zijn werkplekken waar leerlingen individueel of in kleine groepjes zelfstandig kunnen werken. Op deze leerpleinen zijn voorzieningen getroffen om te werken met een laptop of een tablet. De leerpleinen zijn buiten de groep, maar binnen bereik van de leraar. De leerlingen zijn medeverantwoordelijk voor de werksfeer en het maken van afspraken op het leerplein.
De leerlingen werken ook in de midden- en bovenbouw met taal, begrijpend lezen en rekenen in drie basisniveaus, zodat de lesstof aansluit bij de verschillen tussen leerlingen. Na de uitleg van de leraar, maakt de leerling de verwerkingsopdrachten. Wij werken met instructiegroepen met activerende werkvormen, waarbij wij leren door interactie met elkaar en door het geven en ontvangen van taakgerichte feedback. Tijdens het zelfstandig werken verzorgt de leraar instructie aan kleine groepjes aan de instructietafel. Deze instructie kan herhalend of verrijkend zijn. Bij de kinderen wordt het zoeken naar verschillende oplossingen gestimuleerd. Als een kind een vraag heeft, kan het behalve bij de leraar ook bij andere kinderen terecht. De leraar begeleidt de kinderen om steeds meer hun eigen gedrag en werkhouding te beoordelen.
In de bovenbouwgroepen maken leerlingen ook kennis met huiswerk. De leerlingen leren hierbij goed te plannen en worden betrokken bij hun eigen ontwikkeling. |
Thematisch werken en vakintegratieDe school is verbonden met de omgeving. Wij maken gebruik van de mogelijkheden uit de schoolomgeving. Zo halen wij de buitenwereld in de school en brengen wij de kinderen in verbinding met de omgeving. In de onderbouw worden kinderen met het leerstofaanbod uitgedaagd tot ontdekkend leren. De kinderen doen dit met het lerend spelen. In de midden- bovenbouw gaat het ontdekkend leren over in het onderzoekend leren. Op onderzoekende wijze krijgen kinderen nieuwe inzichten op mens en maatschappij, natuur en techniek.
Het ontdekken en onderzoeken wordt op school gedaan aan de hand van thema’s. Elke klas werkt van vakantie tot vakantie aan een thema. In het thema komen verschillende vakken in samenhang terug. In groep 1-2 staat alle lesstof in het teken van het thema. In de overig groepen worden de volgende vakken in samenhang aangeboden:
In de midden- en bovenbouw gaat het ontdekkend leren over in het onderzoekend leren. Wij leren met onderzoeksvragen en werkopdrachten in betekenisvolle thema’s |
Basisschool De HofsteeDrooghe Bol 1004 1788 VA Julianadorp 0223 690073 Neem contact op | Locatie
De Hofstee op social media | Partners
| Snel naarProtocollen Verslagen |
Groepen
Zoeken |