De sfeer op schoolKinderen, ouders en medewerkers leveren allen een bijdrage om te kunnen spelen en werken in een prettige sfeer. Hierbij vormt positiviteit de basis voor een prettig en veilig schoolklimaat. In het omgangsprotocol staat beschreven hoe er op school wordt gewerkt aan een prettig schoolklimaat en de stappen die de school zet om pesten te voorkomen en tegen te gaan. De uitvoering wordt gecoördineerd door de anti-pestcoördinator. Het omgangsprotocol kunt u vinden op de website van de school.
De Hofstee streeft ernaar een school te zijn met een goede sfeer waarin iedereen zich thuis voelt, kinderen, ouders en leraren. We creëren een veilige leeromgeving door met de kinderen na te denken over hoe je op respectvolle wijze met elkaar kunt omgaan. Om dit te bereiken wordt er op school gewerkt met een aantal programma´s waarbij we een dekkend aanbod hebben voor alle leerlingen. Hieronder vindt u meer informatie over de manier van werken op de Hofstee. | |
Die 10 die we op de Hofstee zien Op de Hofstee werken we met een zelf ontwikkeld model voor een positief leer- en ontwikkelklimaat. Wij maken gebruik van een aantal elementen uit Positive Behaviour Support (PBS). Dit is een schoolbrede aanpak om het groepsklimaat op een positieve manier te versterken. Positive Behavior Support (PBS) is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert, gedragsproblemen voorkomt en waarbij sociale veiligheid een belangrijke rol speelt. Dit is op school zichtbaar door:
| GroepsGeluk Om structureel te werken aan een positief leer- en ontwikkelklimaat in de klas en in de school werken we, naast onze positieve grondhouding vanuit PBS, met GroepsGeluk. Met GroepsGeluk is een manier van systemisch werken in de klas, hierdoor maakt de leerkracht de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Bij de start van het schooljaar wordt er in alle groepen gewerkt met deze methode. De lessen GroepsGeluk worden door de eigen leerkracht of de GroepsGeluk- coach binnen de school verzorgd. Wanneer de leerkracht of coach deze dynamiek zichtbaar maakt, heeft deze een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. Problemen binnen de groep worden zichtbaar en bespreekbaar gemaakt. Zo krijgen leerlingen meer begrip voor elkaar en blijft de groep een veilige plek voor alle leerlingen. GroepsGeluk is een middel dat wij het hele schooljaar door gebruiken om het leer- en ontwikkelklimaat in de klas te versterken. |
Rots & Water training De doelstelling van ´Rots en Water´ is het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf ) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om) bij kinderen. De Rots en watertraining wordt op de Hofstee door een opgeleide Rots en Water- leerkracht gegeven. Het leren hanteren van het Rots en Water- concept geeft leerlingen meer inzicht in sociale situaties en de impact van hun eigen gedrag. Rots staat voor eigen grenzen aan kunnen geven, zelfstandig beslissingen kunnen nemen, een eigen weg kunnen gaan. Water staat voor communicatie, kunnen luisteren, samen naar oplossingen kunnen zoeken, en de grenzen van anderen te respecteren. Gaandeweg dit proces leren zij, o.a. in sociale situaties, weloverwogen beslissingen te nemen en ontwikkelen zij meer en veelzijdigere gedragsalternatieven. Meer informatie is te vinden op de website: https://www.rotsenwater.nl | Gouden en zilveren weken Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. Leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Na de kerstvakantie kan met name de fase van storming weer zorgen voor onrust in de groep: De leerkracht is dan met de klas in de Zilveren Weken beland. Dit is een goed moment om weer extra aandacht te besteden aan de sfeer in de klas. Op de Hofstee wordt er veel aandacht besteed aan de Gouden- en Zilveren Weken door middel van het bespreken van de regels en afspraken in de groep. Daarnaast worden er in het kader van de Gouden- en Zilveren weken diverse spelletjes en samenwerkingsvormen ingezet ter bevordering van de sfeer en groepsvorming. |
Het voorkomen van pestenVoor pestproblemen zijn geen kant en klare oplossingen. Ieder geval van pesten heeft een andere oorzaak en heeft een eigen aanpak nodig. Eén ding staat voorop: op De Hofstee wordt pesten niet getolereerd! Als er sprake is van pestgedrag zijn er drie betrokkenen te noemen: degene die pest, degene die gepest wordt en degenen die erbij staan. Samen met de betrokken leerlingen, medewerkers en ouders wordt gewerkt aan het tegengaan van pestgedrag. Er wordt zoveel mogelijk oplossingsgericht gehandeld met de tools die de leerlingen in de diverse lessen Groepsgeluk en Rots en water krijgen. Hierdoor proberen kinderen elkaar te begrijpen en wordt er gezocht naar win-win oplossingen; met voordeel voor iedereen. Meer informatie over pesten is te vinden op: www.pestweb.nl |
Basisschool De HofsteeDrooghe Bol 1004 1788 VA Julianadorp 0223 690073 Neem contact op | Locatie
De Hofstee op social media | Partners
| Snel naarProtocollen Verslagen |
Groepen
Zoeken |